Ett helt annat språk

Vi kom in på dialekter under kafferasten på jobbet idag. Det visar sig att självaste Ronneby-borna hatar sin egen dialekt. Jag förstår dem. Den är äcklig, vilket är varför Max och jag fruktar att inte kunna stå emot den en dag i framtiden.

Kom då att tänka några veckor tillbaka på en feriepraktikant (låt oss kalla henne S.O) vi hade, som ville ut och festa i centrum. Jag förstod inte varför.

S.O: Det är tosia idag.
Jag: Va? Näe..?
S.O: Jo.
Jag: Nej, det är fredag.

Hon syftade på tosia bonnadan, som jag aldrig hört talats om först just den sekunden.

Men som sagt, dialekten är konstig. Varje gång en kollega säger att en brukare ska få duscha uttalas det dooscchaa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0