Cookies and Dreams

Jag vet inte vad vilket jag föredrar bäst; att baka eller äta nybakat. Eller doften som uppstår och sprids överallt och följer en vart man än går. Min väska doftar fortfarande Chocolate Chip...
 
Igår efter jobbet åkte jag till Cata. En vän som gillar att baka lika mycket som jag. Så det rådde ingen tvekan om vad som skulle hittas på.
 
Det var en mycket trevlig eftermiddag/kväll full av fika, pizza, promenad och prat om allt mellan himmel och jord. Från bröllop, till Blekinges fasansfulla dialekt. - För sista gången; det heter buRk inte "böök", och koRv inte "koåaf".
 
Att börja kämpa för bokstaven R och rikssvenska i form av en språkkurs för blekingar är, liksom att öppna eget fik en dag, en av många förhoppningar om framtiden.
 
En vacker dag kommer inga kalla kårar löpa längs ryggraden och håret i nacken kommer aldrig mer resa sig så fort någon infödd Ronnebybo öppnar truten. Här finns kanske en gnutta hopp. Jag måste bara förbereda mig mentalt. Finna tid. Inte minst lista ut hur jag ska börja med det hela utan att blekingarna tar illa upp. För de stackarna tror verkligen att de talar svenska.
 
Tills den framtiden kickar in, tänker jag njuta av min lediga dag och strosa i "stan". Kanske även smaka ytterligare en kaka från igår.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0