Gås med smör?

Måndagen bjuder på ett flertal viktiga mejl och samtal. Livsavgörande sådana. Som tur är fick jag - håll i hatten - hela fyra timmars sömn inatt. Det är mycket med tanke på all sömnbrist jag haft under senaste tiden. Lyckligtvis känner jag mig inte lika off och velande idag. Tänker dock skicka iväg mejlen till en nära vän innan för granskning utifall att.
 
Tills kaffet kickar in sitter jag och funderar över en sak; varifrån härstammar ordet smörgås?
 
Igår medan Max och jag frossade i oss två stora bitar smörgåstårta var, som "lättare kvällsförtäring" under kvällen, kom vi in på den frågan. Var det en gås som uppfann smör? Knappast. Blev gässen godare med smör, och var dem först med att bli tillagade i det? Kanske.
 
Om någon har svaret hojta gärna till, antingen till mig eller Max. Vi är båda vansinnigt nyfikna. Han må i och försej ha kommit över den frågan, men inte jag. Jag söker svar.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0